Analiza ABC jest jednym z bardziej znanych narzędzi to identyfikacji (segmentacji) towarów. Jej korzenie wywodzą się z zasady Pareto (zasada 80/20), która opisuje wiele zjawisk z obszaru ekonomii i zarządzania – wg niej 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów, np. za 80% obrotów odpowiada 20% „najlepszych” klientów czy 20% „najlepszych” produktów generuje 80% zysku.
Nie jest to sztywna reguła i często proporcje są zgoła inne, jednak w praktyce prawie zawsze potwierdza się teza, mówiąca że mniejszość przyczyn generuje większość skutków. Na tej podstawie w teorii logistyki używa się pojęcia analizy ABC. Jej korzenie sięgają do obserwacji, która nawiązuje do zasady Pareto, jednak dzieli asortyment nie na 2, a na 3 grupy:
• Grupa A – obejmuje niewielką liczbę produktów (10-20% całego asortymentu) odpowiadających za dużą część przychodu (względnie: zysku) – od 60 do nawet 80%
• Grupa B – stanowi nieco większą liczbę produktów (20-30% całego asortymentu) generujących od 15 do 25% przychodu
• Grupa C – najliczniejsza grupa produktów (50-70% całego asortymentu), generująca przychody rzędu 5-15% całości